Fire almindelige CRM-udfordringer

CRM-system

Fire almindelige CRM-udfordringer – og hvordan I undgår dem

CRM-system

Fire almindelige CRM-udfordringer – og hvordan I undgår dem

19
jul

Fire almindelige CRM-udfordringer

Et godt CRM-system hjælper virksomheden med at opretholde en god dialog med kunderne, øge salget, opbygge relationer og skabe vækst. Et stigende antal virksomheder har opdaget vigtigheden af at være markedsorienterede og er klar til at høste frugterne af et godt implementeret CRM-system. Ikke desto mindre oplever mange medarbejdere problemer, når de vedtager et nyt CRM-system. Her følger en liste over en række almindelige udfordringer – og hvordan I undgår dem.

1. Budgetoverskridelse

Mange virksomheder oplever sprængte budgetter, fordi de vælger den forkerte CRM-løsning. Før I vælger CRM-system, skal I derfor konfigurere et budget og overveje, om I ønsker en server-eller skybaseret løsning. I de fleste virksomheder giver en skybaseret CRM-løsning de største fordele. Der er et fast månedligt gebyr pr. bruger, så det er nemmere at holde styr på omkostningerne. Desuden behøver virksomheden ikke at indkøbe dyre it-infrastrukturløsninger. En anden fordel er, at softwareopdateringer og support er inkluderet i prisen, så de håndteres af andre i tilfælde af problemer.

 

2. Medarbejderne er ikke i stand til at arbejde optimalt i CRM-systemet

Årsagen til, at mange virksomheder vælger at investere i et CRM-system, er at forbedre kommunikationen med kunderne, skabe salg og sikre, at kunden vender tilbage til dem. Men hvis medarbejderne ikke mestrer CRM-systemet korrekt, kan man desværre skyde en hvid pil efter dette. Optimal uddannelse er afgørende for en vellykket investering, og her er det er vigtigt at være på forkant. Inddrag dine medarbejdere og kommuniker fordelene ved det nye system på en klar måde. På denne måde får I en fælles forståelse af, hvordan det vil skabe et bedre arbejdsliv for medarbejdere på tværs af hele virksomheden. Sørg også for at investere i tilstrækkelige oplæringstimer for at komme godt fra start. For det er kun, når medarbejderne er trygge ved at bruge systemet, at de vil se værdien af og opdage alle fordelene ved det nye CRM-system.

 

3. Tidspres

Det er en omfattende og tidskrævende proces at indføre et nyt CRM-system. Derfor skal I i god tid før implementeringen kortlægge hvilke udfordringer, der skal løses med det nye system. Kæmper I med at tiltrække nye kunder? Oplever I faldende salgstal? Har I problemer med at følge op på leads? Overvej også, om det nye system skal erstatte det eksisterende system helt, eller bare fungere som et tillæg. Jo bedre I er til at kortlægge, hvad I ønsker at opnå med det nye CRM-system, jo lettere vil det være at komme i gang og få resultater med alle de nye fordele. Ved at foretage en sådan analyse undgår I unødvendigt tidspres og dyre forsinkelser.

 

4. CRM-systemet er ikke tilpasset virksomhedens behov

En almindelig årsag til, at virksomheder ikke får udnyttet det fulde potentiale af deres CRM-system, er, at det ikke understøtter eksisterende eller planlagte processer. Vælg derfor den leverandør, der bedst kender jeres virksomhed. Opret en liste over nuværende leverandører, og lad hver enkelt præsentere deres løsning på de udfordringer, som jeres forretning står over for. Det er meget vigtigt at vælge den rigtige leverandør, da denne skal kunne fungere som medspiller og partner, der sikrer, at den løsning, I ender med, bliver styret korrekt. Dette gælder især for løsninger, der er skræddersyet til din virksomheds behov.

 

At vælge CRM-værktøj handler i høj grad om at finde nogen, der kan hjælpe jer med at holde styr på, hvilke behov I ønsker at dække. Vi gennemgår gerne behovene hos jer for at skabe et bedre billede af jeres forretning. Kontakt os i dag for en uforpligtende snak; så finder vi løsninger, der skaber værdi for jer.