Kan dit HR-system håndtere den nye ferielov?

HRM og løn

Kan dit HR-system håndtere den nye ferielov?

Hvis ikke du kan svare på dette, så er det ved at være tid til at tage fat om denne opgave, for overgangsordningen startede den 1. januar 2019. Lad os hjælpe dig med at gøre dig klar til den nye ferieordning.

HRM og løn

Kan dit HR-system håndtere den nye ferielov?

Hvis ikke du kan svare på dette, så er det ved at være tid til at tage fat om denne opgave, for overgangsordningen startede den 1. januar 2019. Lad os hjælpe dig med at gøre dig klar til den nye ferieordning.

21
feb

Lena Nørbæk

Den 1. september 2020 træder den nye ferielov i kraft, hvor medarbejderen optjener og afholder deres ferie over samme periode. Med den nye ferielov kan medarbejderen afholde betalt ferie allerede i samme måned som ansættelsen.

Men størstedelen af danske virksomheder har endnu ikke taget bestik af de nye ferielovsregler, og ved dermed heller ikke hvordan, de skal håndteres.

Med den nye ordning optjener man ferie i perioden mellem 1. september til 31. august. Optjeningsåret vil altså være på 12 måneder, ligesom i dag. Ferien vil kunne afholdes i samme år, som det optjenes – dvs. der vil være mulighed for løbende afholdelse af ferie. Ferien kan dog afholdes i 16 måneder, dvs. at ferie optjenes 1. september til 31. august og kan afholdes 1. september til 31. december samme år.

Den nye ferielov vil byde på udfordringer i form af nye opgaver og processer, som skal understøttes af jeres HR- og Lønsystemer. Det vil være en stor omstilling, som man allerede bør være i gang med at tænke på. Med den nye ferielov kommer nye administrative opgaver og her kan bl.a. nævnes

  • Opdatering af ansættelseskontrakter og personalepolitikker, så de overholder lovgivningen.
  • For at den enkelte medarbejder kan følge med i sin optjent og afholdt ferie, skal der laves en månedlig oversigt
  • HR- og Lønsystem skal tilpasses, så der hele tiden er styr på medarbejderens feriedage.

 

Vigtige datoer:

  • Overgangsordningen - 1. januar 2019 til den 31. august 2020
  • Ferieåret – 1. september til 31. august (12 mdr.)
  • Miniferieåret – 1. maj til den 30. september 2020
  • Indfrysningsperioden – 1. september 2019 til den 31. august 2020

 

Kan dit HR-system så håndtere de nye opgaver og processer, så du ikke ender med nye manuelle opgaver?

Hvis ikke du kan svare på dette, så er det ved at være tid til at tage fat om denne opgave, for overgangsordningen startede den 1. januar 2019. Lad os hjælpe dig med at gøre dig klar til den nye ferieordning.

Tag en dialog med Amestos HR-konsulent Lena Nørbæk, og lad os vise dig, hvordan din HR-system kan gøre din virksomhed klar til at håndtere ferielov og de nye administrative opgaver, som følger med.

Lena Nørbæk

Lena Nørbæk

HRM-konsulent

Tlf. +45 49 22 46 46

solutions@amesto.dk

GRATIS GUIDE

Sådan vælger du et nyt HR-system

 

Udfyld formularen og få din gratis guide med konkrete steps til valg af nyt HR-system.