Henning Stæhr (ERP)

Henning Stæhr: Fra kludetæppe til strømlinet forretning

Henning Stæhr

Henning Stæhr: Fra kludetæppe til strømlinet forretning

Henning Stæhr

Henning Stæhr

Orden i sagerne

Hos ure- og smykkegrossisten Henning Stæhr havde man mistet følingen med forretningen. Der var intet overblik over rabat- og servicestruktur, indtjening og tilsætning. Det har Visma Business nu lavet helt om på.

Med Henning Stærhrs nye ERP-system, Visma Business, er der kommet orden i sagerne.
- Før havde vi en slags kludetæppe-udgave af et Concorde XAL system, der var blevet udbygget igennem årene, siden vi fik det i 90’erne. Til sidst kunne systemet slet ikke dække hverken vores eller vores kunders behov længere, fortæller økonomichef, Reto Sørensen.  

”The Visma Business-way”
Omdrejningspunktet for Henning Stæhr er lageret i Gentofte med 10.000 varenumre. Forretningen er klassisk: Butikkerne ringer, faxer eller e-mailer deres ordrer ind, og varerne pakkes og sendes. Resten handler om service, rådgivning omkring indkøb, reklamationer, administration og indkøb. Alt – lige fra ordrehåndtering til forsendelse – bliver nu nærmest genopfundet ”the Visma Business-way”.
- I samråd med Amesto besluttede vi at køre med en ca. 95 % standardløsning af systemet, fordi vi er en grossistvirksomhed og derfor burde ha’ ret enkle forretningsprocesser. Vi har fået øje på masser af rutiner i hverdagen, hvor man bare tænker: ”Hvad er logikken i det?”. Og nu har vi så redskabet til at ændre kurs til mere logiske og standardiserede rutiner. Det er en MEGET sund proces for os, selvom det er hårdt, vurderer Reto Sørensen.

Vi tjener flere penge
- Visma Business kommer til at betyde, at vi tjener flere penge. Ganske enkelt fordi vi arbejder smartere, end vi gjorde før. Vi regner med hurtigt at omsætte for 5-10 % mere, fordi vores service bliver højere. Vi lader systemet styre alt det administrative, vi før brugte tid på, og så får vi bedre tid til rådgivning og dialog med kunderne, siger Reto Sørensen.
- Vi får en rigtig god sparring – både IT-mæssigt og forretningsmæssigt – hos Amesto. De har turdet konfrontere os med vores uhensigtsmæssige rutiner, og de har turdet stille en masse kritiske spørgsmål til os. Vi føler, at vi er blevet taget meget seriøst, og at der straks er blevet taget action på vores forespørgsler osv. Og så kan vi virkelig mærke, at Amesto aktivt bruger den viden, de har indsamlet fra andre kunder om, hvordan man udnytter Visma Business optimalt i hverdagen, slutter Reto Sørensen.