Nyt kapitel i historiebøgerne

Mens 2020 rinder mod enden....

28
dec

Lena Nørbæk , 28. december 2020

Nyt kapitel i historiebøgerne

2020 bliver med en global pandemi og deraf følgende social og økonomisk usikkerhed et år som formentlig kommer til at overgå i mange historiebøger. Men 2020 vil sandsynligvis også blive husket som året, hvor arbejdspladsen for mange ændrede sig for evigt. Fra at den normale arbejdsplads var på kontoret sammen med kollegerne til hjemmekontoret med et hav af online møder og minimal fysisk kontakt. Konsekvensen af dette har vi endnu til gode, men umiddelbart har det betydet at ledere verden over, er blevet tvunget til at gen-overveje ethvert aspekt af deres ledelsesstil.

Hjemmearbejde er også blevet en del af hverdagen for alle medarbejdere og ledere i Amesto, hvilket har givet værdifulde erfaringer og viden om den digitale arbejdsplads.  

I Amesto fandt vi bl.a. ud af, at de medarbejdere, som var hjemsendt, kunne opretholde en lige så høj grad af effektivitet, som da de var på kontoret – nogen havde endda en højere effektivitet. Men hvad vi også så, var et øget behov for at knytte medarbejderne tæt til deres team og til deres leder, for derved at bevarer samarbejdet, engagementet og motivationen, hvilket er en af nøglerne effektiviteten. Vi fandt heldigvis hurtigt ud af, at den bedste måde var hyppig kommunikation og feedback både 1:1 men også ”massekommunikation”.

Medarbejderengagement har aldrig fyldt så meget hos Amesto, som det har gjort i 2020. Vi har i en årrække gennemført engagement målinger, men aldrig har disse målinger været så omdiskuterede og brugte og et så centralt punkt i udøvelsen af ledelse, som det har været i 2020.

Højt medarbejderengagement er en stærk forudsigelse for performance, hvilket betyder, at jo tættere du kan knytte dine medarbejdere til din organisation, jo mere vil du booste deres engagement, performance og effektivitet.

På baggrund af de input, som medarbejderne i Amesto gav, blev der indført en høj grad af transparens fra den COVID-19 taskforce, som lederne var en del af, og informationsniveauet blev øget betydeligt. Det blev nemlig tydeligt, at du som leder ikke kan kommunikere for meget.

En af de vigtigste erfaringer, som vi gjorde os i Amesto, var at en medarbejders trivsel er afgørende for at organisationen overlever. Er dine medarbejdere ikke sunde – både fysisk og mentalt, så vil du ikke få succes. I Amesto har der længe været fokus på fysisk sundhed, men i 2020 kom også den mentale sundhed i fokus.

Så hvad har vi lært og hvordan kan/bør det påvirke organisationen i 2021?

Fysiske og mentale sundhed

Fokus skal forsat rettes mod medarbejdernes sundhed og trivsel. Niveauet af stress og udbrændthed er på mange arbejdspladser uacceptabelt højt og pandemien har kun forværret situationen. Dette kan have en katastrofal indflydelse på den enkelte medarbejder, men også direkte på virksomhedens bundlinje.

Lokationsfrihed

Fra den ene dag til den anden blev alle medarbejdere sendt hjem for at skulle arbejde hjemmefra, og flere har set positive sider af denne situation. Selv at kunne indrette sin arbejdsdag, tider og steder, har for mange været en særdeles positiv side af pandemiens mange indvirkninger. Vi har fået øjnene op for nye måder at arbejde på og værdien af netop at kunne arbejde i forhold til fx A- og B-mennesker, bio-rytmer og familieforhold.

Denne lokationsfrihed vil forsat være afgørende i 2021 og fremadrettet, for vi vil selv vælge hvordan vi arbejder. Og her må organisationerne følge med og re-designe de fysiske og digitale omgivelser, således at de bedst understøtter dette ønske.

Kommunikation og feedback

2020 har lært os, at vi ikke kan kommunikere for meget med vores medarbejdere. Så når vi tager hul på 2021 bør dette behov forsat være i fokus - et område som især er ledernes ansvar. Her bør man gribe til de online værktøjer, som allerede blev taget i brug i 2020 og måske endda udvikle disse endnu mere.

I Amesto benytter vi os af alt fra månedlige, strukturerede og formelle 1:1 samtaler, til virtuelle kaffemøder og informationsmøder fra både koncernchefen og den daglige leder. Online møder og remote samarbejde er også blevet en fast del af arbejdsdagen, og heldigvis har vi haft en række gode værktøjer til at hjælpe os på vej.  Microsoft teams er blevet en uundværlig del af vores hverdag, ligesom vores CRM-system (SuperOffice) og vores HR-system (Sympa) er blevet alle mands eje. Sidstnævnte bruges som støtteværktøj til lederen, for at sikre kontinuiteten og kvaliteten i samtalerne med den enkelte medarbejder.

Hvad end 2021 kommer til at bringe, så har 2020 i hvert fald lært mig at forvente det uventede …

Lena Nørbæk

Lena Nørbæk


HRM-konsulent

Lena Nørbæk er HR Konsulent hos Amesto Solutions. Lena har arbejdet med ledelse, HR og kommunikation siden 2010 og har udover sin praktiske erfaring med ledelse også læst en HD i organisation og ledelse.

Lena kan træffes på telefon +45 26799902